Vytvářejte smysluplný obsah
15. 12. 2023
Možná svůj web už nějakou chvíli máte, možná jste právě vytvořili úplně nové webové stránky. Žádný web se ale neobejde bez kvalitního obsahu. Mám pro vás pár základních tipů, jak vytvářet smysluplný obsah, který návštěvníky vašeho webu zaujme.
Důkladně poznejte cílovou skupinu
K tomu, abyste ji poznali, nemusíte provádět nákladný výzkum, ale bez znalosti preferencí, zájmů a problémů vašich potenciálních zákazníků se zkrátka neobejdete. Obsah pak můžete tvořit cílovce přímo na míru – mluvit jejím jazykem a pokrýt témata, která jsou pro ni relevantní. Díky tomu přirozeně zaujmete její pozornost.
Nebojte se headlinů
Nekousnou vás! Headline, neboli titulek, spoluutváří dojem, který si člověk z vašeho webu odnese. A je ve vašem zájmu, aby byl pozitivní. Proto sílu headlinů nepodceňujte a věnujte jim náležitou péči.
Jak perfektní headline vypadá? Ideálně jde o pár slov, která chytře shrnou hlavní myšlenku, poslání nebo podstatu vašeho podnikání. Při vymýšlení headlinu buďte spíše úsporní a dejte si pozor na otřepané fráze a slovní vatu. Zkusit můžete i headline ve formě otázky, která ve čtenáři vzbudí zvědavost.
Vyprávějte příběh
Výraz „storytelling“ sice patří mezi buzzwordy posledních let, ale ve skutečnosti nejde o žádnou novinku. Lidé mají rádi příběhy od počátku věků. A proto i návštěvníci vašeho webu ocení pokud bude na sebe obsah bude navazovat a tvořit „příběhovou“ linku. Díky tomu pro ně bude srozumitelnější a zanechá v nich lepší dojem. A nebojte, nemusí jít nutně o pohádku. Stačí informace, které chcete lidem předat, poskládat do smysluplného celku, jímž se bude prolínat konkrétní příběh.
Vytvořte zajímavou grafiku
I když se říká, že obsah je král, bez kvalitní grafiky nikdy nebude mít takový dosah, jaký byste si přáli. Díky grafickým prvkům jsou texty atraktivnější i srozumitelnější – jeden kvalitně zpracovaný graf vydá za tisíc slov.
Nebojte se ani jiných formátů. Doplňte text:
fotkami,
ilustracemi,
infografikami,
videy nebo různými infoboxíky.
Vizuální prvky text navíc opticky rozčlení, a proto se bude lépe číst. Platí, že kvalitní grafické ztvárnění dokáže i průměrný text povznést na vyšší úroveň.
Buďte autentičtí
Tonalitu své značky si nastavte tak, aby působila autenticky. Pokud si to můžete dovolit, propište do textu své osobní nastavení – přidejte humor, kde je to vhodné, nebo, pokud to váš brand snese, použijte neformální jazyk. Lidé mají rádi pravdivé a uvěřitelné příběhy, ve kterých se mohou najít. A naopak poznají, když se budete „na sílu“ stylizovat do role, která pro vás není přirozená.
Dodržujte UX pravidla
Léty a praxí ověřená pravidla fungují, a proto se vyplatí je následovat:
bloky textu by neměly být přehnaně dlouhé, ale ani příliš krátké (obojí snižuje pozornost),
používejte jasnou hierarchii headlinů a subheadlinů (moc malé nebo moc velké rozdíly ve velikostech písma mohou působit zmatečně),
šířku bloku si nastavte tak, aby obsahovala ideální počet znaků (experti doporučují kolem 50–75 znaků na řádek, tedy kolem 10 slov),
používejte odrážky, číslování, symboly (dodávají textu jasnou strukturu),
vyhněte se profesnímu slangu (neočekávejte, že ho vaše cílová skupina bude automaticky znát).
Zapojte své čtenáře
Dejte lidem najevo, že se o ně a jejich názory zajímáte. Podněcujte komentáře, sdílení a diskuze. Klaďte otázky, využívejte ankety a aktivně reagujte na komentáře – včetně těch negativních. Pokud cílovou skupinu správně zapojíte a budete o ni pečovat, je pravděpodobnější, že na vašem webu stráví více času a třeba se k vám bude i vracet.
Co na moje tipy říkáte? Pokud máte další tip, nebo nápad, napište mi prosím! Budu rád za každou zpětnou vazbu. Chytlavý obsah má svoje pravidla, ale není to žádná věda. Pokud si nevíte rady, jsem tu pro vás. 👋🏻