Sbírejte data

14. 11. 2024

Lukáš Šaněk

Reminder: Data jsou zlatý důl.

Znáte svoje zákazníky? Je možný, že ne dostatečně. Mnoho podnikatelů staví marketing na intuici, ale bez pořádných dat si svou intuici nemohou potvrdit. Data z Google Analytics, Audience Insights nebo jednoduché průzkumy vám ukážou, co zákazníci skutečně hledají.

Ale jak začít?
Google Analytics: bezplatný a užitečný nástroj pro webovou analytiku. Ukáže, kolik návštěvníků na váš web přišlo, odkud, a jaké stránky si prohlíželi nebo kolik času tam strávili. K základním přehledům se dostanete snadno, bez nutnosti složitých analýz.

Sociální sítě (např. Audience Insights, Instagram Insights, LinkedIn Analytics): poskytují základní statistiky o dosahu, zapojení uživatelů a demografii sledujících. Na začátek doporučuju zaměřit se na metriky, jako jsou míra zapojení (engagement) nebo počet nových sledujících.

Mailchimp, Ecomail a jiné e-mailové platformy: pokud pravidelně posíláte newslettery, měli byste i v základním tarifu mít k dispozici základní přehledy o počtu otevřených e-mailů, prokliknutí, případně odhlášeních. Propojte tato data s vlastním webem a můžete sledovat, které odkazy z e-mailů fungují a jak na ně zákazníci reagují.

Google Forms: jednoduchý nástroj pro sběr zpětné vazby od zákazníků. Vytvořte si vlastní formuláře nebo dotazníky a můžete zjišťovat spokojenost s vašimi službami a zjistit případnou oblast ke zlepšení.

Online hodnocení (recenze v Google Maps nebo na Facebooku): další super nástroj pro sběr zpětné vazby jsou přímá hodnocení a komentáře. Sledujte pravidelně tato a další místa, kde mohou vaši zákazníci sdílet svoje hodnocení – získáte podněty, můžete odpovědí zvýšit angažovanost a případnou chválu můžete použít jako testimonialy v navazující komunikaci.

Jak pokračovat?
1. Definujte svoje hlavní metriky: vyberte si relevantní základní ukazetele, které budete chtít v budoucnu sledovat (např. návštěvnost webu, otevřenost e-mailů, apod.) – to vám pomůže sledovat skutečně důležité metriky a jejich změnu v čase.

2. Vytvořte pravidelné reporty: doporučuji zavést jednoduchou rutinu týdenních / měsíčních / kvartálních reportů, které vám pomohou sledovat, co se daří sledovat. Začít můžete tabulkou v Excelu, kam si budete pravidelně psát metriky vybrané v předchozím kroku.

3. Interpretujte a reflektujte: když už víte, jaká data chcete sledovat a vidíte, jak se vám mění v čase, je na čase s nimi pracovat. Přemýšlejte nad tím, co změny v jednotlivých metrikách znamenají a jak můžete daný úspěch opakovat. Například pokud má určitý typ newsletteru velký úspěch, zaměřte se v budoucnu na opakováního tohoto typu.