Když máte pocit, že nemáte konkurenční výhodu

„Lukáši, ale já nemám žádnou konkureční výhodu. Dělám to, co dělá spousta jiných lidí... Já se nemám jak vymezit.“

Tohle prohlášení slýchám během svých konzultací velmi často. Častěji, než bych si přál. U hodně exponovaných profesí jako by neexistovalo řešení. Když se pak s klienty rozpovídáme o jejich podnikání, přichází sami s nápady, jak se odlišit. Jen nevěděli, že tomu mají věnovat pozornost. Prakticky všechno, co jste kdy zažili nebo četli nebo slyšeli, je něco, co vás odlišuje. Můžu si podat ruce s jiným digitálním stratégem a budu 100% vědět, že nejsme stejní.

Příklady věcí, které vám poskytují jiný úhel pohledu

– dosavadní vzdělání,
– úspěchy a přešlapy v osobním životě,
– hodnoty, které jsou pro vás důležité,
– inspirativní knihy nebo filmy,
– aspirace, cíle a sny,
– lidé, kteří vás obklopují a ovlivňují
– a řada dalších.

Schválně jsem zatím nezmínil dosavadní kariéru nebo úspěchy v ní. Pokud si zkusíte najít pár takových věcí, zjistíte, že jste (samozřejmě) naprostý unikát. Jako digitální stratég se potkávám se spoustou lidí, kteří by mohli být mojí konkurencí. Ale naše rozdílné zájmy, způsoby uvažování nebo inspirace, nás odlišují natolik, že si nemusíme lézt do zelí.

A navíc – může to přinášet i výhodu pro vaše klienty. Ať už je to konkrétní cílová skupina, se kterou chcete pracovat, nebo typ projektů, na které se specializujete, nebo i metodika, kterou používáte. To všechno vás odlišuje od konkurence a přibližuje potenciálním klientům.

Možná je to moc abstraktní – proto jsem připravil jednoduchý diagram. V rámci pozicování značky se snažíme najít prostor, který okupujete jen vy (a ne vaše konkurence) a kde zákazníci hledají řešení svých problémů. Cílem je zjistit, co je vaše unikátnost. A nemusí to zdánlivě souviset s prací.